söndag 11 mars 2018

Söndagsfilm - plockar ägg från hönorna

Nu är det dags för en Söndagsfilm igen, min andra från Glädjehuset. Svårt det där med att filma och prata samtidigt som jag försöker göra något. Här försöker jag nämligen att plocka ägg samtidigt och ja, lite knepigt är det. 



Den uppmärksamme hör att jag säger fredagsfilm istället för söndagsfilm. Gissa om jag grämde mig men så kan det bli när man inte kör med manus. Småfel som skaver men som inte är hela världen egentligen.  Tanken är ju att göra nedslag i Glädjehuset där och då, visa kort vad som pågår. 

Det ligger redan ägg i korgen och de kommer från den högra sidan av Glädjehuset, där Brahmorna bor. Vi har en avskiljare i mitten för att hålla isär Brahmorna från dessa höns. Här i vänster halva så finns det raser som Sussex, Australorp, Maraner, RIR, Isbar och blandraser. När Isbar som lägger turkos-gröna ägg har mixat sig med Maran som lägger bruna ägg får man militärgröna eller mossgrön ägg. Jag tycker de är så vackra! 

Hej så länge! 
/Bondjäntan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar