söndag 4 februari 2018

Innan det blir djungel...


Det är 2016 och sommar i Glädjehusets historia. Med stormsteg börjar vi närma oss nutid och inläggen känns ibland som om jag hade skrivit igår. 



13 juli 2016

Det går knappt att komma in i Glädjehuset. Jag har haft fokus på lunden och köksträdgården så området framför lunden är eftersatt. Men grönt är det! Kanske det blir någon dag att ta tag i...


 Igår var det heldag i Glädjehuset! Manad att faktiskt göra det, hade flera dagar tänkt men nu skulle det regna till och från hela dagen så inga ursäkter fanns att ta till. Det har sett värre ut vissa år men jag tänker om jag blir lite bättre varje år på att hålla efter så kommer det bli superbra om 10 år *skrattar gott*.



Eftersom jag får ganska mycket bladverk så bladar jag av ganska ordentligt när jag ändå håller på att binda upp tomaterna och tjyvar dem. De ser kanske lite nakna ut efter en avbladning men jag ser hellre att plantans fokus är i att bilda tomater än att ge näring till bladverket. 



Det tar lång tid när man har många tomater och när man gör grovjobbet sällan. Katten är med hela tiden och tröttnar efter ett tag. Lägger sig och sover i myllan som är varm och go. Apropå mylla, jag får frågor om vad jag har täckt med...? Det ser ut som jag har täckt med nåt ovanpå jorden...
  1. Jag odlar i mylla som kommer från kutterspån, hönsgödsel och är en varmkompost!
  2. Jag täcker oftast med gräsklipp för att förhindra avdunstning av vattnet. Annars måste jag vattna varje dag och det är varken hållbart ur perspektiven resursfördelning eller arbetsinsats.


Konstaterar att i år har jag mycket alger på den gamla växthusplasten, det börjar vara svårt att få ren den. Dock så har jag fina hälsosamma plantor utan några som helst tecken på sjukdomar! 



Gårdagens täckmaterial blev torkad Vallört och tomatblasten som blev till av avbladningen och tjyvningen. Normalt lägger jag bara täckmaterialet runt rötterna men igår körde jag den genom kompostkvarnen. Vet inte om det var värt besväret men lite mer lätthanterligt blev det i alla fall. Inbillar mig att det förmultnar kanske snabbare.



Rensat och klart efter enheldags arbete. Jo, jag åt lunch och hade faktiskt ett avbrott i ett samtal med en vän. Men annars så var det full rulle där inne. Jag tänker mig att det är som ett retreat med yoga och mindfulness; långa stretchande övningar, hålla ut, göra samma sak om och om igen. Koncentrerat, fokuserat - här och nu. Det gäller att ta vara på tillfället! ;-)

Nu ska snart det lilla som finns kvar av gräsmattan klippas och så ska klippet blir täckmaterial. Skulle verkligen behöva mer gräs....

Nästa inlägg handlar om nya Glädjehuset! Woop woop! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar